Anna Kusakiewicz-Dawid

Anna Kusakiewicz-Dawid

dr

e-mail: Anna.Kusakiewicz@uni.opole.pl

Mgr: 1998, Instytut Chemii, Uniwersytet Opolski, chemia
Dr : 2008, Instytut Chemii, Uniwersytet Opolski, chemia organiczna

Absolwentka III LO w Opolu. W latach 1993-98 studia magisterskie w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Opolu (w 1994 roku przekształcona na Uniwersytet Opolski). Praca magisterska wykonana pod kierunkiem prof. Kornela Nowaka. Asystent w Instytucie
Chemii Uniwersytetu Opolskiego w latach 1998- 2008. Praca doktorska pt. „Reaktywność pochodnych aminokwasów pirazolowych w aspekcie włączania w łańcuch peptydowy” wykonana pod kierunkiem prof. zw. dr hab. inż. Barbary Rzeszotarskiej.
Adiunkt w Zakładzie Chemii Organicznej Wydziału Chemii Uniwersytetu Opolskiego od roku 2008.

DZIAŁALNOŚĆ NAUKOWA

Tematyka badawcza
Włączanie w łańcuch peptydowy aminokwasów niebiałkogennych, badanie ich właściwości chemicznych i biologicznych. Synteza związków heterocyklicznych. Projektowanie i synteza związków biologicznie czynnych, szczególnie potencjalnych leków
przeciwnowotworowych.

Publikacje

  1. Anna Kusakiewicz-Dawid, Elżbieta Masiukiewicz „Próby aktywowania grupy karboksylowej kwasu 3-amino-1h-pirazolo-5-karboksylowego metodą azydkową” Chemik (2014) 68(4), 296-303.
  2. A. Kusakiewicz-Dawid, Ł. Górecki, E. Masiukiewicz, B. Rzeszotarska, „The susceptibility of methyl 3-amino-1H-pyrazole-5-carboxylate to acylation” Synthetic Communications (2009) 39(22) 4122-4132.
  3. A. Kusakiewicz-Dawid, E. Masiukiewicz, B. Rzeszotarska, I. Dybała, A. E. Kozioł, and M. A. Broda „The Synthesis, Structure and Properties of N-Acetylated Derivatives of Ethyl 3-Amino-1H-pyrazole-4-carboxylate” Chem. Pharm. Bull. (2007) 55(5), 747-752.
  4. E. Kozioł, T. Lis, E. Kołodziejczyk, A. Kusakiewicz-Dawid and B. Rzeszotarska „Ethyl 1-acetyl-3-amino-1H-pyrazole-4-carboxylate, a tetragonal structure with Z’ = 4” Acta Cryst. E (2006) E62, 3664-3666.
  5. Zgłoszenie patentowe „Sposób wytwarzania alkilo 3-(acyloamino)-1H-pirazolo-5-karboksylanu” P-382150 (2007).
  6. A. Kusakiewicz-Dawid, M. Bugaj, J. M. Dzik, B. Gołos, P. Wińska, K. Pawełczak, B. Rzeszotarska and W. Rode „Synthesis and Biological Activity of Nα-[4-N-[(3,4- Dihydro-2-Methyl-4-oxo-6-quinazolinyl)methyl]-N-propargylamino]phenylacetyl]-Lglutamic Acid” Acta Biochem. Pol. (2002) 49(1), 197–203

.
Zainteresowania dodatkowe

Ziołolecznictwo – substancje aktywne w roślinach, doświadczenia chemiczne, dydaktyka chemii, nauki społeczne.

DZIAŁALNOŚĆ ORGANIZACYJNA

  1. Udział w edycjach repetytorium dla maturzystów (Edycja II-VII)
  2. Udział w projekcie „Fascynujący Świat Nauki” (2014-2015)
  3. Członek Wydziałowego Zespołu ds. Doskonalenia Jakości Kształcenia (2012-nadal)
  4. Koordynator ds. kontaktów z Centrum Nauk Przyrodniczych (2011-2012)
  5. Opiekun Koła Naukowego Chemików „Koronan” (2008–20012)

 

DZIAŁALNOŚĆ DYDAKTYCZNA

Prowadzone zajęcia

  • Chemia organiczna (laboratorium) – studia pierwszego stopnia
  • Podstawy chemii kosmetycznej (wykład, laboratorium) – studia pierwszego stopnia
  • Analityka środków kosmetycznych (wykład, laboratorium) – studia pierwszego stopnia
  • Ochrona własności intelektualnej (wykład) – studia drugiego stopnia
  • Opieka nad studentami

STUDIA III STOPNIA – doktoranckie

  • Monika Porada (2015 – obecnie) – opiekun pomocniczy

STUDIA II STOPNIA – magisterskie
Promotor pracy magisterskiej:1. Łukasz Bonder (obecnie)
2. Monika Porada (2015)
3. Artur Łabuda (2014)
4. Katarzyna Bobko (Zalewska) (2012)


STUDIA I STOPNIA – licencjackie

Promotor pracy licencjackiej:

1. Monika Kompala (2015)Prezentacje dydaktyczne i popularnonaukowe (w ramach promocji Wydziału Chemii UO)

  • Od alchemii do chemii. Czy chemia to tylko laboratorium chemiczne? – wykład multimedialny połączony z pokazem dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych.
  • Chemia od kuchni – pokaz doświadczeń chemicznych dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych mający na celu ogólne zainteresowanie ucznia chemią.
  • Chemiczny Kopciuszek – oczyszczanie substancji chemicznych (Destylacja, krystalizacja, chromatografia) – ćwiczenia laboratoryjne dotyczące jednej z przedstawionych technik laboratoryjnych oczyszczania i wyodrębniania związków organicznych dla uczniów szkół średnich z czynnym ich udziałem.